6 Cabaran Ketika Hamil Dan Ketahui Tips Bagaimana Atasinya

May 03, 2019


Apabila seorang wanita hamil, pelbagai cabaran yang akan dilalui sepanjang kehamilan.
Pengalaman dan cerita masing-masing berbeza.  Rasanya tak ada sorang pun ibu hamil yang tak pernah alami 6 cabaran ni.
(1) kekejangan kaki
(2) berat badan berlebihan
(3) rambut gugur
(4) perubahan emosi
(5) jisim tulang berkurangan
(6) mabuk hamil
Ketahui TIPS bagaimana nak hadapi dan cara atasi 6 cabaran tersebut. 
Cabaran 1 : Kekejangan kaki. 

Cabaran 2 : Berat badan berlebihan

Cabaran 3 : keguguran rambut

Cabaran 4 :  Perubahan emosi

Paling penting adalah sokongan daripada suami. Sokongan yang bagaimana tu?

Ini antara apa yang patut suami buat sebagai tanda sokongan moral buat isteri tercinta. Berdasarkan pengalaman saya dan orang orang sekeliling saya;

(+) bantu selesaikan kerja-kerja rumah seperti basuh pinggan, kemas rumah, basuh dan jemur baju dan sebagainya. Atau suami boleh cuci pakaian kotor kat dobi. Untuk buat kerja kerja rumah, boleh panggil daily maid. At least 2x sebulan pun dah ok. Wanita hamil yang alami alahan teruk, tak mampu dah nak bangun berdiri buat kerja. Asyik terbaring je. Tapi mata dah sakit tengok rumah bersepah. Ini juga boleh mengganggu emosi ibu hamil. 

(+) teringin makan sesuatu. Setiap orang keinginan tu tak sama. Selagi tak mudaratkan ibu dan baby dalam kandungan, suami cubalah tunaikan selagi mampu. Bukannya nak banyak pun, dapat sikit pun jadi dah. 

(+) tolong uruskan dan jaga anak-anak yang lain. Suami kene banyak bersabar dan kuat semasa tempoh isteri tengah alahan hamil ni. Alahan teruk ni bukan dibuat-buat. Bayangkan ada manusia dalam rahim isteri menumpang untuk membesar. Bukan sesuatu yang mudah untuk lalui selama 9 bulan 10hari. 

(+) semasa.pregnant, tubuh badan isteri akan lenguh lenguh, terutama kaki. Suami rajin rajinkan lah tangan tu utk urut urut kaki isteri. Bukan suruh urut kuat kuat sampai habis tenaga tu, dapat urut urut manja pun ok dah. Macam satu kelegaan yang teramat sangat rasanya. Aura suami kot. Hihihi.

(+) teman ke klinik. Para suami cubalah sedaya upaya untuk teman isteri ke klinik semasa buat pemeriksaan kehamilan. Terutamanya kalau isteri anda ada masalah kesihatan. Setiap konsultasi yang jururawat/doktor berikan tu sila ambil maklum.

(+) sentiasa buatkan isteri anda happy dengan kehamilannya. Mommy happy, baby sihat.

(+) yang paling penting, pastikan isteri dan baby anda melalui kehamilan yang sihat dengan mengambil vitamin prenatal. Cukup lengkap dengan semua nutrisi yang mommy dan baby perlukan.




Vitamin Prenatal Untuk Ibu Hamil

You Might Also Like

0 comments